Hvad betyder Bureaukrati?

Bureaukrati er en betegnelse for en organisation eller system, hvor der er meget fokus på regler, procedurer og hierarki. Det kan ofte opfattes som langsommeligt og ineffektivt, da der er mange trin at følge for at tage beslutninger eller få opgaver udført. Bureaukrati ses ofte i offentlige institutioner eller større virksomheder.

Eksempler på brug

  • Bureaukratiet i Danmark er ofte genstand for debat.
  • Nogle mener, at bureaukratiet hæmmer effektiviteten i offentlige institutioner.
  • Der er behov for at forenkle bureaukratiet for at øge produktiviteten.
  • Det kan være udfordrende at navigere gennem det danske bureaukrati.
  • Bureaukratiet kan være en hindring for virksomheders vækst.
  • Den offentlige sektor er præget af omfattende bureaukrati.
  • Bureaukrati kan føre til langsomme beslutningsprocesser.
  • Flere politikere har lovet at nedbringe bureaukratiet i Danmark.
  • Det er vigtigt at skabe mere gennemsigtighed i bureaukratiet.
  • Bureaukrati kan medføre unødvendig bureaukratisering af arbejdsprocesser.
  • Regeringen arbejder på at forenkle det offentlige bureaukrati.
  • Bureaukratiet kan tage fokus væk fra vigtige opgaver.
  • Et effektivt bureaukrati er afgørende for samfundets funktion.
  • Bureaukratiet kan være en byrde for borgere og virksomheder.
  • Det er nødvendigt med konkrete tiltag for at reducere bureaukratiet.

Synonymer

  • Forvaltning
  • Embedsværk
  • Kancelli
  • Formynderi
  • Skrankepaver
  • Systembyrakrati

Antonymer

  • Fleksibilitet
  • Effektivitet
  • Innovation
  • Agilitet

Etymologi

Ordet bureaukrati stammer fra fransk bureau og græsk krátos, hvilket betyder magt. Sammensætningen refererer til en form for organisation eller system, hvor magten og beslutningerne er centraliserede og ofte karakteriseret ved komplekse regler og procedurer. Bureaukrati bruges ofte negativt om en tung og ineffektiv administrativ struktur.

doggedigenremedierundskyldduplexmvh.henoveroptimereyndling